Gwarancja na fotowoltaikę

Inwestując w fotowoltaikę powinniśmy mieć pewność, że produkt który kupujemy będzie funkcjonował sprawnie na tyle długo, by bez dodatkowej ingerencji generował zysk. Zabezpieczeniem dla inwestorów są oferowane przez producentów gwarancje. Poznaj wszystkie ich rodzaje i upewnij się, że kupujesz produkty najwyższej jakości potwierdzonej certyfikatami. Zabezpieczenie instalacji PV to ochrona dla inwestora!

Rodzaje gwarancji

Kompletna instalacja fotowoltaiczna może być objęta czterema rodzajami gwarancji:

  • Gwarancja produktu
  • Gwarancja wydajności
  • Gwarancja falownika
  • Gwarancja wykonania

Gwarancja produktu

Ten rodzaj gwarancji udzielany jest przez producenta paneli. Obejmuje różnego rodzaju wady produkcyjne, takie jak na przykład awarie ogniw, rdzewienie lub spadek wydajności poniżej 80% - taki wynik oznacza uszkodzenie panelu. Najlepsi dostawcy oferują minimum 10 lat gwarancji na swoje produkty. Jeżeli oferta którą znaleźliśmy obejmuje fotowoltaikę gwarancją na okres krótszy niż 10 lat, nie warto decydować się na zakup. Ryzyko wystąpienia tego typu awarii jest bardzo niskie ze względu na brak ruchomych elementów instalacji, jednak warto zabezpieczyć się wcześniej by oszczędzić na wymianie uszkodzonego panelu. Topowi producenci tacy jak LG, REC czy Panasonic udzielają gwarancji na okres od 10 do 15 lat, więc warto zdecydować się na ich produkty gdy szukamy fotowoltaiki na długie lata. Pamiętaj - ta gwarancja dotyczy wyłącznie panelu solarnego, nie wydajności którą osiąga (wyjątkiem jest sytuacja gdy spada poniżej 80%).

Gwarancja wydajności

Wszystkie panele fotowoltaiczne tracą z czasem drobną część swojej maksymalnej wyjściowej mocy. Dodatkowy wpływ może mieć na to zbyt wysoka lub niska temperatura pracy. W Polskich warunkach klimatycznych fotowoltaika sprawuje się idealnie, ponieważ temperatury mieszczą się w dopuszczalnym zakresie pracy paneli. Niestety nawet to nie jest w stanie ich uchronić przed naturalnym spadkiem sprawności. Gdy sprawność obniża się o większy stopień niż przewidywany przez producenta, możemy powołać się na oferowaną gwarancję wydajności. Standardem najlepszych producentów jest gwarancja na 25 lat. Jeżeli spadek mocy wynosi więcej niż 0.5% - 0.7% rocznie, możemy z niej skorzystać. W tym rodzaju gwarancji wyróżnia się dwie podkategorie: Gwarancję wielopoziomową oraz gwarancję liniową. Gwarancja wielopoziomowa mówi o tym, że co kilka lat sprawność może spaść do przewidzianego poziomu. Gwarancja liniowa określa o ile spadać będzie sprawność paneli z roku na rok

Najczęściej w ofercie producentów znajdziemy gwarancję wielopoziomową. Pierwszym poziomem jest 10 lat użytkowania produktu, w ciągu których sprawność może spaść o 10%. Następne 15 lat to utrata kolejnych 10%. Jeżeli jednak oferowana jest gwarancja liniowa, roczna strata wydajności zakłada maksymalnie 0.7% Najczęściej jednak spadek nie przekracza nawet 0.5% w ciągu roku. Warto zwrócić uwagę, że w ciągu pierwszych lat użytkowania spadek jest największy.

Gwarancja falownika

Gwarancja na falownik jest o wiele krótsza niż gwarancja na panele słoneczne. Wiąże się to z krótszą żywotnością urządzenia, na co wpływ mają ruchome części, praca pod wysokim napięciem i temperatura robocza. Standardem jest gwarancja udzielana na okres pięciu lat. Rzeczywista żywotność urządzenia osiąga natomiast od 8 do 15 lat, dlatego zdecydowanie się na rozszerzoną gwarancję to rozsądny wybór. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup mikroinwerterów, gwarancja jest dłuższa. Zawdzięcza się to mniejszej temperaturze pracy urządzeń oraz pracy pod niższym napięciem. Często zdarza się, że gwarancja nie jest uznawana przez producenta. Winą obarcza się wtedy wyładowanie atmosferyczne, przeciążenie systemu, nieprawidłową instalację lub wentylację. Warto więc zwrócić uwagę na wszystkie te czynniki podczas montażu urządzenia. Upewnijmy się również, że kupujemy sprzęt najlepszej jakości i posiadający dobrą reputację, ponieważ na rynku znaleźć można wielu niesprawdzonych producentów falowników. Ogólną zasadą jest również montaż falowników w chłodnym, zacienionym miejscu - pracują one w wysokiej temperaturze i wymagają tego typu warunków by gwarancja mogła zostać uznana.

Gwarancja wykonania

Udzielana przez monterów gwarancja wykonania często różni się w zależności od wykonawcy. Podpisując umowę warto zwrócić uwagę co obejmuje. Dobra oferta powinna obejmować wszystkie usterki robocze, problemy z okablowanie instalacji fotowoltaicznej itd. W przypadku ich wystąpienia naprawa powinna być przeprowadzona bez dodatkowych opłat. Zwróć jednak uwagę, że gwarancja tego typu obejmuje tylko pracę wykonywaną przez monterów, a nie produkt który jest instalowany. Standardowo udziela się jej na 5 lat od wykonania prac.

Jaka gwarancja ma największe znaczenie?

Każdy rodzaj gwarancji ma inną wagę, warto więc zwrócić uwagę które z nich są najważniejsze. Przede wszystkim powinniśmy skupić się na gwarancji falownika. Równie ważna jest gwarancja na produkt, czyli panel fotowoltaiczny. Mniejsze znaczenie ma gwarancja instalatora, jednak najmniej powinniśmy skupiać się na gwarancji stałego uzysku. Jeżeli chcemy mieć pewność otrzymania najlepszych możliwych warunków na wszystkie cztery rodzaje, powinniśmy zdecydować się na zakup produktów znanych marek. Obecnie nie istnieje wiele danych co dzieje się w przypadku wygaśnięcia gwarancji. Uwarunkowane jest to faktem, iż fotowoltaika wciąż jest nową technologią na rynku. Szacowana żywotność najwyższej jakości produktów wynosi nawet do 40 lat, jednak można spodziewać się znaczącego spadku mocy.