Ranking producentów

Rynek fotowoltaiczny jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się w kategorii źródeł energii odnawialnej. Wielu producentów doceniło potencjał ukryty w krzemowych ogniwach, co zaowocowało ogromną ilością produktów różnej jakości. Jak uniknąć rozczarowania i nie stracić na inwestycji w panele fotowoltaiczne? Wystarczy zdecydować się na zakup sprzętu od sprawdzonych przedsiębiorstw, których technologia produkcji ogniw spełnia wszystkie przyjęte normy i regulacje. Aby ułatwić wybór potencjalnym nabywcom, powstał ranking producentów, którego oceny wystawione zostały na podstawie najważniejszych cech charakteryzujących dobry produkt na lata.

PozycjaProducentWydajnośćNiezawodnośćPewność
1.
LG Solar
5/55/55/5
2.
REC
5/55/55/5
3.
SolarWatt
5/55/55/5
4.Bruk-bet5/55/55/5
5.ZNShine5/54/55/5
6.QCells5/55/55/5
7.Panasonic4/55/54/5
8.Ja Solar4/54/55/5
9.Sunpower5/55/54/5
10.LONGi5/54/54/5
11.Trina Solar4/54/55/5
12.Canadian solar4/54/54/5
13.ML System4/55/54/5
14.Selfa4/54/54/5
15.Astronergy4/54/54/5
16.Sharp4/53/54/5
17.Jinko3/54/54/5
18.BYD4/54/53/5
19.Sunport3/54/54/5
20.Seraphim3/54/54/5
21.Corab4/54/54/5

Najważniejsze cechy

Przy ocenie producenta największą uwagę powinno zwracać się na trzy najważniejsze cechy, charakteryzujące ich produkty:

  • Wydajność
  • Niezawodność
  • Pewność

Żaden producent nie jest idealny, jednak jeżeli jakiś aspekt jest dla klienta wyjątkowo ważny, może skupić się na producentach najlepszych w danej kategorii. Na każdą cechę składa się szereg czynników, które ostatecznie mają wpływ na ocenę końcową. Należy również pamiętać, że za dobrą jakość produktu trzeba zapłacić więcej niż za tańsze zamienniki, ale w przypadku paneli fotowoltaicznych jest to wybór jak najbardziej słuszny. Moduły solarne, których nie trzeba będzie wymieniać oraz serwisować ograniczają długofalowe wydatki, zmniejszając czas zwrotu kosztów.

Wydajność

Na ocenę wydajności składają się cztery czynniki. Jednym z nich jest jego sprawność. Mogłoby się wydawać, że panel o maksymalnej wydajności powinien być jedynym słusznym wyborem, jednak prawda jest nieco inna. Panele o wysokiej sprawności kosztują dużo więcej niż standardowe, nie oferując w zamian dużej różnicy w uzyskach. To rozwiązanie dobre w sytuacji, gdy miejsce na instalację jest mocno ograniczone, a klientowi zależy na maksymalnym możliwym uzysku. Sprawdzeni producenci oferują sprawność na poziomie 21-22%, ale zakres 19-20% również jest akceptowalny. Nie warto jednak dopłacać więcej za 1% różnicy - jeżeli istnieje taka możliwość, lepiej kupić więcej paneli o niższej sprawności.

Kolejną cechą budującą wydajność jest maksymalna moc panelu, czyli ilość Watopików. Porównując panele pod kątem mocy, należy zawsze zwrócić uwagę na ich rozmiary - tańsze, chińskie modele oferują moc nawet do 500Wp w jednym urządzeniu, jednak przy znacznie większych niż standardowe rozmiarach. Dobry panel osiąga większą moc dzięki wysokiej sprawności.

Duże znaczenie odgrywa również współczynnik temperaturowy, który określa o ile spada wydajność panelu gdy pracuje w zbyt wysokiej temperaturze. Wartości można porównywać między panelami dzięki dwóm czynnikom: temperaturze NOCT oraz współczynnikowi PMAX. Pierwszy z nich określa temperaturę pracy panelu w normalnych warunkach. Współczynnik PMAX natomiast służy do przedstawienia o ile spada wydajność wraz ze wzrostem temperatury. Skala zaczyna się od 25 stopni w górę, ponieważ standardowa temperatura pracy wynosi właśnie 25°C. Akceptowalne zakresy wynoszą około 0,3% straty mocy na każdy jeden stopień. Przykładowo, panel pracujący w temperaturze 50°C przekracza dwukrotnie temperaturę warunków testowych. 25°C różnicy pomnożone razy 0,3% straty daje 7,5%, co oznacza że panel ma odporność na tempertaurę na poziomie 92,5%.

Ostatnim składnikiem mającym wpływ na ocenę wydajności jest tolerancja mocy. Ta wartość podawana przez producenta określa o ile rzeczywisty poziom mocy może się różnić od podanego w specyfikacji, w zależności od warunków pogodowych. Najczęściej można spotkać się z oznaczeniem (+33Wp) co oznacza, że w idealnych warunkach można spodziewać się dodatkowych 33 Watopików mocy. Niektórzy producenci decydują się na umieszczenie informacji w postaci procentowej (+4%Wp) lub z uwzględnieniem minimalnego poziomu mocy w złych warunkach (-3%Wp;+4%Wp)

Niezawodność

Na ocenę niezawodności wpływ mają dwa składniki: wyniki testów oraz czas oferowanej gwarancji. Każdy panel badany jest przez instytut PV Evolution Lab (PVEL), który testuje ich niezawodność a następnie bezpłatnie udziela informacji o wynikach. Osiągnięcie wysokiej noty jest jednym z najlepszych wyznaczników dobrego producenta. Istnieje pięć głównych kategorii w których można zdobyć wyróżnienie, ale żaden producent nie osiągnął jeszcze maksymalnego wyniku. Na rynku znaleźć można jedynie kilku producentów, którzy uzyskali rekomendację w aż czterech kategoriach: Astronergy, Canadian Solar, LONGi i REC.

Jednym z najważniejszych wyznaczników jest jednak okres udzielanej gwarancji produktu. Dzięki niej istnieje możliwość otrzymania zwrotu pieniędzy za produkt, którego działanie budzi wątpliwości klienta. Sprawdzone marki oferują wsparcie od 10 do 15 lat użytkowania panelu, ale najlepsze z nich zaproponują nawet 25 lat bezpiecznej eksploatacji. Do liderów należą Sunpower, Panasonic, REC oraz LG. Wyjątkiem na rynku jest niemiecka firma Solarwatt, której gwarancja sięga aż 30 lat użytkowania. Innym rodzajem gwarancji jest ta udzielana na uzyski z paneli, ponieważ przy długim okresie użytkowania paneli wydajność będzie stopniowo spadać. W przypadku spadku poniżej spodziewanego poziomu, można powołać się na gwarancję. Standardem jest udzielanie tego typu gwarancji na 25 lat, przy założeniu że co roku traci się 0,7% maksymalnej mocy.

Pewność

Warto również wziąć pod uwagę stabilność firmy, czyli jak długo znajduje się na rynku. Okres udzielanej gwarancji nie będzie miał znaczenia, jeżeli firma nagle upadnie i nie będzie w stanie udzielić wsparcia swoim klientom. Im dłużej producent funkcjonuje, tym mniejsza szansa że przestanie działać w najbliższych latach. Duże znaczenie ma także wartość firmy, przedstawiana jako suma pieniędzy jaką trzeba by było zapłacić aby stać się posiadaczem przedsiębiorstwa. W tę kategorię wpadają również skojarzenia klientów, którzy np. są gotowi zapłacić więcej za konkretną markę. Takie opinie kształtowane są przez marketing oraz długofalowe wsparcie. Gigantami na rynku fotowoltaiki są Panasonic oraz LG, których wartość wyraża się w miliardach. Trzeba też pamiętać, by upewnić się, że producent udziela wsparcia w Polsce.

Wyceń fotowoltaikę